احترام به نیاز مخاطب اصل اساسی حرفه خبرنگاری است
وقتی اخبار خودکشی و قتل و امثالهم را منتشر می کنیم باید به بار روانی که به جامعه تحمیل می کنیم توجه داشته باشیم ، جامعه ی ما امروز پر از التهاب بوده و مشکلات روزمره جزئی از زندگی مردم شده است ، در چنین شرایطی رسانه ها باید در انتقال اخباری که بار روانی منفی دارند قدری محتاطانه تر عمل نمایند …
به عنوان مثال تیتر خبر بسیار مهم است ، اینکه بنویسیم ؛ فوری ، خودکشی جوان ۲۵ ساله در ایلام ، یا ؛ فوری ، قتل مادر توسط فرزندش، یا ؛ مردی فرزند خود را با چاقو کشت و … خواندن همین تیترها در ابتدا شوک روانی را به مخاطب منتقل می کند ، همین اخبار را می توان با تیتر هایی مانند ، ایستگاه آخر زندگی جوان ۲۵ ساله ( بعد در متن خبر خودکشی را عنوان مینماییم) یا ؛ زن مثلا ۵۵ ساله در ایلام کشته شد ( در متن خبر به اینکه مادر توسط فرزند خود کشته شده است اشاره می شود ) یا ؛ قتل جوان ایلامی با ضربات چاقو( در متن خبر به کشته شدن جوان توسط پدر اشاره می شود) منتشر کرد …
اندکی دقت در شرایط روحی مردم و تراکم اخبار منفی که روزانه دریافت میکنند ایجاب می کند که رسانه ها در چگونگی انتقال اخبار حساسیت ویژه ای به خرج داده و با درک حال و روز مخاطب از تزریق بیشتر افسردگی و فشار روحی به آنها خودداری نمایند …
از آنجا که رسانه ها عملا تحت مدیریت ارگان و نهاد خاصی نیستند اصل اساسی برای فعالیت چهارچوب دار آنها تعریف شده که به آن اصل “خود کنترلی” می گویند ، طبق این اصل یک روزنامه نگار و خبرنگار باید به سطحی از دانش مورد نیاز و رفتار حرفه ای رسیده باشد که به عنوان یک بنگاه خبری یا خبرنگار ازاد در مواقع و جاهای مختلف خود را کنترلکند …
این روزها با گسترش شبکه های اجتماعی و افزایش “خودخبرنگار خوانده ها” و از همه مهمتر نداشتن میل به آموزش گرفتن معضلاتی را برای افکار عمومی ایجاد کرده است ، تنها با رعایت این اصول است که می توان به عنوان یک خبرنگار و روزنامه نگار و در نهایت رسانه حرفه ای جایگاهی در میان مخاطبان پیدا کرد ، مهمترین اصل در فعالیت خبری و رسانه ای شناختن نیاز و احترام همه جانبه به مخاطب است …
بیشتر بخوانید:
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0